vrijdag 13 juni 2014

Dag 12: 10 juni Jackson (Grand Teton NP)

Deze morgen stonden de mannen om 5u45 paraat om wild te gaan spotten op de Moose Wilson Road. Het beste moment om langs deze weg wild te zien zou bij zonsopgang en zonsondergang zijn. Gisterenavond hadden we die weg ook al gereden maar toen hadden we enkel een paar herten gezien. Dus gingen we nu weer vol goede moed op pad. Aan het kruispunt waar we de weg zouden opdraaien was het al meteen prijs: 2 moose of elanden. Het waren mannetjes met groot gewei. Na een aantal foto’s reden we verder. We zagen nog een paar elken de weg oversteken en nog een 3e eland, een vrouwtje. Bijna aan het einde van de weg lag nog een grote vijver met veel groen. Een ideale plek voor meer elanden zou je denken maar we zagen daar niets meer. Volgens een man met een kanon van een fototoestel was daar ook een beverburcht maar er waren ook geen bevers te bespeuren. Dan maar terug over dezelfde weg naar Jackson. Ook op de terugweg was het weer prijs. Eerst zagen we nog een moose. Waarschijnlijk het vrouwtje dat de weg overstak op de heenweg. Ze lag vredig een stukje verderop in het bos op ongeveer dezelfde plek. We konden dus op ons gemak foto’s maken. Een stukje verder kregen we zelfs het onverhoopte te zien: een zwarte beer (hoewel hij er bruin uitziet maar volgens de rangers was het een zwarte) met een jong. We konden amper een goede foto trekken voor ze in het bos verdwenen. Er stonden al een paar auto’s dus daar zullen ze wel voor gevlucht zijn. Het was al na 8u toen we terug aan ons hotel in Jackson waren. De dames zaten al aan het ontbijt. Onze buiken rammelden serieus dus vlogen wij er ook snel in. Daarna gingen we broodjes halen voor de picknick en rond 10u reden we het Grand Teton NP binnen. Het was bewolkt en op een bepaald moment vielen er zelfs een paar regendruppels. Maar lang duurde dat gelukkig niet. In ons hotel hadden ze ons verteld dat er langs de Gros Ventre river ook veel kans was om elanden te spotten. Dit keer echter geen geluk maar we zagen wel pronghorn of gaffelbokken. Verderop zagen we ook nog een kudde bizons. We durfde echter niet te dichtbij te gaan. Toen we vertrokken zagen we andere mensen die wel behoorlijk dichtbij de bizons gingen voor een foto. Bizons zullen we nog wel genoeg te zien krijgen dachten we. Desnoods in Yellowstone. We gingen eerst nog even het visitor center binnen en reden daarna door naar Jenny Lake. Hier kan je een boottocht maken naar de andere kant van het meer waar een korte wandeling vertrekt naar de Twin Falls. We aten eerst onze picknick op want het was al bijna 12u30. Om 13u stapten we op het bootje. Het was een kort tochtje over het meer. De wandeling naar de waterval is niet spectaculair. We zagen onderweg een bergmarmot en rondcrossende grondeekhoorntjes. Het was best fris en op bepaalde plaatsen lag er ook nog sneeuw. De waterval zelf was wel mooi en daarna gingen we nog verder naar Inspiration Point. Hier heb je een mooi zicht over het meer. Halverwege, bij een eerste uitkijkpunt, hadden we het eigenlijk wel gezien. Dit is een populaire wandeling dus het was ook druk en dus zijn we maar terug naar beneden gewandeld. Toen we op het bootje stonden te wachten geraakten we aan de praat met een man uit Ohio en z’n 2 zonen. Zij hadden een lange wandeling van 5 uur gemaakt en hadden elanden gezien. Ze waren om 7u45 vertrokken en stonden ook op de boot te wachten. Om 15u zette het bootje ons terug af aan de andere kant van het meer. We hadden het eigenlijk wel een beetje gezien. Grand Teton deed ons aan onze reis naar Canada van 4 jaar geleden denken. Bergen, meren en watervallen daar hadden we het nu eigenlijk wel wat mee gehad. Hoe mooi het park ook is. Gelukkig hadden we wel behoorlijk wat wild gezien. We beslisten om terug naar Jackson te rijden om eens vroeg te kunnen gaan eten en het rustig aan te doen. We waren dan ook al vroeg op vanmorgen. Op de terugweg kreeg Nelly telefoon van haar collega Ellen die samen met haar man ook in Grand Teton was. Toevallig zaten we maar op 10 km van elkaar. Zij zaten iets te drinken op het terras van de Jackson Lake Lodge. Aan de achterkant van dat hotel is er een grote, groene vlakte die er om bekend staat dat er veel elanden komen grazen. Toen we er aankwamen liep er blijkbaar ook een Grizzly rond. Het duurde even maar we kregen hem te zien. Te veraf voor een goede foto maar je zag hem wel goed met het blote oog en op een bepaald moment zat hij (of zij?) zelfs achter een elk aan. Of de elk is kunnen ontsnappen weten we niet maar het was wel spectaculair om te zien. Blijkbaar ging het om beer 399 vertelde iemand achteraf. Na het afscheid van Ellen en haar man gingen we via de weg langs de Gros Ventre river teug naar Jackson. Nu zagen we wel 2 elanden langs de rivier. Ze stonden wel ver weg voor goede foto’s te maken. We kwamen ook nog voorbij een grote kudde bizons. Deze stonden vrij dichtbij dus deze keer gingen ze wel op de foto. Tegen 18u30 waren we terug in Jackson. We vroegen in ons hotel of er een goed Italiaans restaurant op wandelafstand lag. Eens iets anders dan steak vandaag. Het eten bij Nani’s, de Italiaan waar we gingen eten, was lekker maar prijzig. Rond 20u waren we terug in ons hotel en dronken we nog een wijntje en een pintje op de kamer. Ik heb ondertussen het verslag van de dag ervoor nog getypt. Morgenvroeg gaan we het rustig aan doen. We hebben afgesproken om pas om 8u te ontbijten. Daarna nog even door het stadje te wandelen en dan naar het volgende park te rijden: Yellowstone! Daar kijken we allemaal heel hard naar uit. We verblijven er 6 nachten in 3 verschillende hotels. De eerste 3 nachten zitten we in het Old Faithful Inn in het noorden van het park. Aantal mijlen: 97 / kilometers: 155