zondag 15 juni 2014

Dag 15: 13 juni Yellowstone NP (Old Faithful Inn)

We hebben het al een paar dagen kalm aangedaan ‘s morgens. Net als gisteren gingen we om 8u ontbijten. Vandaag moest onze GMC weer dienst doen. De vorige 2 dagen was het een aangename 22 – 23°C. Maar vandaag waaide het heel hard waardoor het geen aangename gevoelstemperatuur was maar de zon scheen wel volop. De eerste stop was bij het Biscuit Basin. Daarna ging het verder naar het Midway Geyser Basin. Onderweg zagen we in de Firehole River veel vissers. Blijkbaar is vliegvissen hier populair. Het trekpleister van het bassin is de Grand Prismatic Spring. Het pad ging weer langs een aantal geisers en kokende poelen met een lekker geurtje van rotte eieren. De Grand Prismatic Spring is een grote bron met blauwe, gele en rode kleuren. Die kleuren zie je vooral door de stoom die van de bron omhoog stijgt. Dat geeft een mooi effect. Om een goede foto van de bron zelf te maken moesten we een 1 mijl terugrijden naar een parking waar een wandeling naar watervallen vertrekt. Hier kan je op een bepaald moment tegen een berg steil omhoog gaan en dan heb je een mooi zicht op de Grand Prismatic Spring. Toen we bij die parking aankwamen stond ze echter helemaal vol. Dan maar verder rijden en straks op de terugweg nog eens proberen. We reden de Firehole Lake Drive. Hier ligt oa de Great Fountain Geyser. Die zou tussen 10u30 en 14u30 uitbarsten stond er op een bordje. 12u was net gepasseerd dus daar bleven we maar niet op wachten. Langs deze weg lagen nog een aantal kleinere geisers waarvan er wel een aantal aan het spuiten waren. We zagen hier ook nog een bizon en een elk. De volgende stop was bij het Lower Geyser Basin. Hier had je naast geisers ook bubbelende, witte modderpoelen. Daarna reden we verder richting Madison. Onderweg kwamen in een file terecht omdat een kudde bizons de weg overstak. Tussen Madison en Norris stopten we ook bij de Artist Paintpots met oa kokende modderpoelen en het Norris Geyser Basin. Net voor we in Norris waren stond er een kudde bizons te grazen. Enkele honderd meters verder was het ineens weer file. Wat zou er nu te zien zijn? Na een aantal minuten begonnen we te speuren met de verrekijker. Bleek dat er een boom over de weg lag. We hebben hier 20 minuten staan wachten tot de rangers kwamen om de boom te verwijderen. Dat ging snel zodat we na een halfuur weer verder mochten. In het Norris bassin liggen ook een hoop geisers waarvan de Steamboat Geyser vollebak stoomt en water spuit. Je zou denken dat na 2 dagen de geisers, kokende poelen en modderpoelen ons de oren zouden uitkomen maar niets is minder waar. Ze zijn allemaal anders en uniek. Een absolute aanrader dus. Op de terugweg naar ons hotel stopten we nog bij de parking die daarstraks volzet was. Nu hadden we wel geluk. Het was een korte wandeling naar waar het steile “pad” begon. Het ging flink omhoog maar het was het uitzicht meer dan waard. Je hebt hier een prachtig zicht op de kleurrijke Grand Prismatic Spring. Rond 18u30 waren we terug aan ons hotel en we zijn meteen gaan eten in het “restaurant” van de Old Faithful Lodge. Dit is eerder een cafetaria maar het eten was best lekker en een stuk goedkoper dan het restaurant in ons hotel. Na een douche gingen Nelly en ik in de Old Faithful Snow Lodge, het hotel achter het onze, internetten. In ons hotel hadden we geen wifi. Het was al een paar dagen geleden dat we op het wereldwijde web geweest waren dus gingen we een uurtje internetten tegen betaling. Dat zal de volgende dagen ook nog het geval zijn als we willen internetten. Dit is ook onze laatste nacht in de Old Faithful Inn. Morgen rijden we naar Canyon Village waar we 2 nachten in een cabin van de Canyon Lodge zullen slapen. Voor morgen voorspellen ze sneeuw en regen. Dus we zijn benieuwd. In Yellowstone kunnen op een week tijd alle seizoenen passeren. Aantal mijlen: 73 / kilometers: 116