donderdag 19 juni 2014

Dag 20: 18 juni Red Lodge – Hill City

Ontbijten deden we vandaag op onze kamer. Ons hotel had geen ontbijt en wij hadden een keukentje in onze kamer. Gisteren hadden we inkopen gedaan en Nelly en Dré kwamen bij ons ontbijten. Om 7u45 zaten we in de auto want het zou een lange rijdag worden vandaag. We doorkruisten 3 staten: Montana, Wyoming en South Dakota. Het eerste gedeelte nam Dré voor z’n rekening. Hij reed 3 uur en daarna nam ik het stuur over. Onderweg op de highway 90 richting South Dakota zagen we op borden ‘Major Floodings in South Dakota’ staan. We vreesden al het ergste. Ondertussen was het al 12u voorbij en we kregen honger. We stopten bij een Subway voor een broodje. Hier zat de sheriff en een agente van de lokale politie. Ik informeerde naar de overstromingen in South Dakota. Blijkbaar was dat vooral in het noordoosten en het oosten van de staat. Waar wij gelukkig niet komen. In Nebraska zijn er zelfs tornado’s geweest zagen we op tv. Langs Nebraska zullen we over een paar dagen ook nog passeren. Dus we zijn benieuwd. Voor we verder reden, deden we de tank nog eens vol. De volgende 3 nachten zitten we in een huis in Hill City in de Black Hills van South Dakota. We belden nog even met het makelaarskantoor bij wie we het huis gehuurd hebben. Aangezien we in Wyoming ook nog het Devils Tower National Monument willen bezoeken zouden we nooit op tijd zijn om de sleutel van het huis op te halen. Dat was geen probleem. Ze zouden de sleutel en instructies in een enveloppe aan de achterdeur van het kantoor hangen. Rond 14u30 waren we bij Devils Tower. Deze grote monoliet werd miljoenen jaren geleden omhoog gestuwd door een vulkaan. Apart om de kolossale rots in het landschap te zien opdoemen. We maakten een wandeling rond de Tower. Er stonden bergbeklimmers boven aan de rand van de 386 meter hoge rots. De monoliet is ook belangrijk voor verschillende indianenstammen. Je ziet rondom de rots op verschillende plaatsen dan ook kleurrijke stroken stof die aan bomen gebonden zijn. Rond 16u30 reden we verder. Het was nog zo’n 2 uur rijden tot Hill City. Dus we zullen bijna de klok rond onderweg geweest zijn. Onderweg deden we nog inkopen voor het avondeten voor vandaag en morgen. Het plaatsje waar we stopten heette Newcastle. Hier was een groot petroleumfabriek en toen we uitstapten roken we het meteen. Wat een stank. Niet te begrijpen dat hier mensen wonen. Door wegenwerken op de weg die we kozen om naar Hill City te rijden verloren we nog een uur extra waardoor we pas rond 19u45 in Hill City aankwamen. We pikten snel de sleutel op bij het kantoor, dropten de koffers in het huis en besloten om te gaan eten want we rammelden van de honger. Het was al 21u voorbij toen we terug bij ons huis waren. Na een grondige inspectie bleek het een heel mooi verblijf te zijn. En groot: 2 verdiepingen, 3 slaapkamers, 3 badkamers, een grote garage met wasplaats, een terras aan de voor- en achterkant, een grote woonkamer met keuken en een hot tub. Echt de moeite dus. Rond 23u30 gingen we slapen. Morgen rijden we naar het Badlands National Park. Aantal mijlen: 491/kilometers: 786