dinsdag 3 juni 2014

Dag 5: 3 juni Great Sand Dunes - Silverton

Na ons ontbijt bij de lodge gingen we rond 9u30 naar de zandduinen in het Great Sand Dunes NP. Na even te stoppen bij het visitor center begonnen we rond 10u15 aan een wandeling naar de 2e hoogste duin. In de duinen zijn er geen wandelpaden omdat het door de wind constant verandert. Er was al behoorlijk wat volk bij de duinen. Ook mensen met een soort van snowboarden om van de duinen naar beneden te glijden. We konden al meteen onze wandelschoenen weer uittrekken want we moesten door een riviertje om aan de duinen te komen. Er stond ook een serieus straffe wind waardoor we bijna letterlijk gezandstraald werden. In het losse zand is het ook niet simpel om te wandelen. Het was serieus klimmen geblazen en de eerste flesjes water waren al snel leeg. De dames hielden al snel voor bekeken maar de heren gingen verder. Maar High Dune hebben we uiteindelijk ook niet gehaald. Na een 1u15 stonden we weer beneden met een halve duin in onze schoenen. Daarna zetten we koers richting Durango en Silverton. We reden eerst door het gebied van de Rio Grande rivier. We klommen tot ruim 3300 meter via de Wolf Creek Pass. Vorig jaar rond deze tijd sneeuwde het hier blijkbaar nog en zat de temperatuur amper boven het vriespunt las ik op de reisblog van Marianne van het AllesAmerika forum. Maar vandaag was het hier ruim 20°C. We reden verder naar Durango. We hadden nog een serieuze trip voor de boeg. Ook nu reden we weer langs hoge rotsen en bergen en slingerende wegen. Het was weer een prachtige route. Durango lieten we echter links liggen. We waren allemaal moe van de lange rijdag en besloten rechtstreeks door te rijden naar Silverton. De laatste bergpas, de Molas Pass, klom ook weer boven de 3300 meter. Boven op de top hebben we nog een praatje gemaakt met mensen van Durango en California. Rond 18u kwamen we uiteindelijk aan in Silverton. Dit is een oud goudzoekersstadje met enkel een verharde hoofdweg. De rest van de wegen zijn onverhard en de huizen lijken zo uit een Western film te komen. We hadden vandaag eens geen motel maar een B&B, Vuilla Dallave. We werden hartelijk ontvangen. Na een snelle douche gingen we eten in het Brown Bear CafĂ©. Het was lekker maar toen we wilden betalen bleek dat geen enkele credit card werkte. Ook in de B&B bleken ze niet te werken. De dame van de B&B deed alle moeite om ons te helpen maar we konden niemand per telefoon bereiken van Atos. Dan maar even mailen naar de bank en morgenvroeg proberen te bellen. Nu is het bijna 22u30 en aangezien de Million Dollar Highway morgenvroeg al om 8u30 sluit owv wegwerkzaamheden zullen we al weer vroeg op pad gaan morgenvroeg. Rond 7u zitten we al aan het ontbijt. De Million Dollar Highway zou een van de mooiste wegen van de VS zijn. Dus we zijn benieuwd want we hebben de voorbije dagen bijna alleen maar mooie wegen gehad. Daarna gaan we ook nog naar ons 2e nationale park van deze reis: Black Canyon of the Gunnison NP en slapen doen we in Grand Junction. Overmorgen rijden we dan een nieuwe staat binnen: namelijk Utah. Dan kruip ik nu ook onder de wol. Aantal mijlen: 228 / kilometers: 367